Τρίτη, 30 Ιουλίου 2019

ΝΑ ΞΗΛΩΘΕΙ Ή ΟΧΙ Η ΠΑΛΑΙΑ ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥ ΤΡΕΝΟΥ ΠΛΑΤΑΜΩΝΑ;;;

Η ΠΑΝΕΜΟΡΦΗ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - ΑΘΗΝΑΣ, ΓΡΑΜΜΗ ΠΑΡΕΛΘΝΟΝΤΟΣ ΤΟΥ ΟΣΕ ΚΑΙ Ο ΠΛΑΤΑΜΩΝΑΣ
Κείμενο Γ. Νάθενας

Ανήκω σε αυτούς που και εδω μέσα, αλλά και αλλού δημοσια, είχα οπως θα ενθυμείσθε υποστηριξει στο παρελθόν με θέρμη την διατηρηση της παλαιας σιδηροδρομικης γραμμης στην περιοχη Πλαταμώνα, με σκοπό, σε συνδυασμό με έργα ανάπλασης που θα μπορουσαν να γινουν στον περιβαλοντα χωρο της, να επαναλειτουργησει και να γινει χρηστικη, με τοπικά δρομολογια αυτοκινηταμαξών απο Λαρισα, προς εξυπηρετηση των μεγαλων ρευμάτων επισκεπτών που δεχεται ο Πλαταμώνας τη θερινη περιοδο και για λογους κυκλοφοριακης αποφορτισης από την πληθωρα των ΙΧ..

Ομως, προιόντος του χρόνου, ξανασκεφτηκα σοβαρά όλες τις παραμέτρους του ζητηματος και...
διαπιστωσα οτι η προταση αυτή, που θα μπορούσε να έχει μια πολυ πετυχημενη εφαρμογη σε μια αλλη πολιτισμενη ευρωπαικη χωρα, κοινως σε ενα παράλληλο συμπαν σε σχεση με την Ελλαδα του σημερα, στην πατριδα μας εχει όχι μονο μηδενικες πιθανοτητες υλοποίησης, αλλά επί πλεον με την διατηρηση των γραμμων οπως ειναι σημερα στη μεση του οικισμου, συντελει στη διαιωνιση ενος προβληματος οιωνεί διχοτομησης και ρύπανσης του θερετρου, χωρις καποιο αντισταθμιστικό όφελος, όπως θα ηταν η παροχη μιας προαστιακής σιδηροδρομικης.- συγκοινωνιακης εξυπηρετησης.

Και ειναι οι εγκαταλελειμενες γραμμές προβλημα αφενός ρυπανσης, διοτι  στον Πλαταμωνα ειδικα οι γραμμες μεσα στο σημερινο περιβαλλον αδιαφοριας απο πλευρας Τοπικης Αυτοδιοικησης και πολιτών  και αυτοκαταστροφικής και τέλειας εγκατάλειψης του σιδηροδρομου από πλευρας Πολιτείας και ΟΣΕ (και ειδικα των γραμμών που τελουν σε αναστολη λειτουργιας οπως αυτή) , εχουν καταντησει δυστυχώς ενα σκουπιδαριό και ενδεχομενως εστια μολυνσεων, με μηδενικη -ξανατονίζω- προοπτικη επαναλειτουργιας και χρηστικοτητας, όπως έχει διαφανεί.

Ειναι όμως και πρόβλημα διχοτόμησης, αφού  -ενώ δεν εχουν πλεον καμμια χρηστικοτητα, απο τη στιγμη που υπαρχει πληρης αδιαφορια απο ολους τους συναρμοδιους φορεις (Υπουργειο Μεταφορών, Περιφερεια, Τοπικη Αυτοδιοικηση, ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ) για καποιας μορφης σιδηροδρομική επαναλειτουργια-  τρώνε κρισιμο ωφελιμο χωρο στην οδικη αρτηρια κατά μήκος της οποίας αξονικά πορεύονται και προκαλουν προβληματα με την έντονη ανισοσταθμια του επιχώματος τους σε αρκετά τμηματα του δρομου, σε σχεση με το υπολοιπο οδοστρωμα, ενω σε καθε περιπτωση δυσχεραινουν την εγκάρσια επικοινωνια των δυο εκατέρωθεν τμηματων του οικισμου που χωριζουν.

Εαν η γραμμη ειχε πιθανοτητες να (επανα)λειτουργησει, ολα αυτα εν μερει θα μπορουσαν να αντιμετωπιστουν με διαφορα μετρα, ενω απο την αλλη πλευρά, θα μπορουσε λογω της ωφελειας που θα παρειχετο προς το θερετρο απο την επαναλειτουργια του τραινου, να γινει ανεκτη και αποδεκτή η παραμονη της γραμμης, οπως ενα τραμ που διασχιζει μια αστικη περιοχη σε αποκλειστικο διαδρομο κινησης. Απο την στιγμη όμως, που υστερα και απο τις τελευταιες συναντησεις που εγιναν μεταξυ των τοπικων φορεων και της Αυτοδιοικησης αφενος και της ΓΑΙΑ-ΟΣΕ, του ΟΣΕ  και παραγοντων του Υπουργειου Μεταφορων αφετερου, εγινε πλεον φανερό οτι δεν υπαρχει κανενα τέτοιο σχεδιο επαναλειτουργιας, η παραμονη των γραμμων ως εχουν, κρινεται οχι μονο αχρηστη, αλλά και επιβλαβης.

Κατά συνέπεια και τούτων ούτως εχόντων, ειναι χιλιες φορες καλυτερο να ξηλωθουν εντελως, το επιχωμα να καθαιρεθει και στη θεση τους να γινει ενα ομορφο αστικό βουλεβαρτο , εξοπλισμενο με ποδηλατοδρομο και φαρδια πεζοδρομια, παρόδιο πράσινο, φωτισμό και καλαισθητο αστικό εξοπλισμό, για να ομορφύνει η περιοχή και να ανασανει και η κυκλοφορια της.

Βεβαια, θα επαναφερω το αιτημα να δρομολογηθουν δημοτικά λεωφορεία (shuttle buses) που και την τοπικη συγκοινωνια μεταξυ των δημοτικων διαμερισματων να εξυπηρετούν και την συνδεση του σιδηροδρομικού σταθμού Νέων Πόρων με τον οικισμο του Πλαταμώνα ειδικα την θερινη περιοδο που υπαρχει αυξημένη ροή επισκεψιμότητας στο θερετρο από Θεσσαλονικη, Κατερινη και Λάρισα.  Ουτως η αλλως προβλέπεται πλεον να γινει και η νεα σταση του Προαστιακού Σιδηροδρομου Λάρισας-Θεσσαλονίκης επί της κυριας γραμμής στο Νεο Παντελεημονα, οποτε θα ειμαστε κομπλε απο αυτης της πλευράς.

Αφου παντου επικρατει η ανομια και η παραβατικοτητα στη χώρα μας και ειδικά στον Πλαταμώνα οπου εχει παρατηρηθει κατ επαναληψη οτι οι περιοικοι και οι επιισκεπτες δεν σεβονται το περιβαλλον και ρυπαινουν ασυστόλως ειδικα τον χωρο και το επιχωμα των παλαιων σιδηροδρομικών γραμμων με καθε λογης σκουπίδια (μια ανομια, μπαχαλοποίηση και ανοχή στην παραβατικοτητα που δυστυχως προηγαγε η συγχρονη νεολληνικη νοοτροπία και η περιφημη "γενια του Πολυτεχνειου"), δεν υπαρχει αλλη λυση και καθε προταση διατηρησης των γραμμων με "ενταξη" τους και καλά στον αστικο σχεδιασμό θα αποτελει ημιμετρο. Εδω χρειαζονται πλεον ριζικα μετρα αφού ο χωρος αυτος εχει καταντησει σκουπιδαριο και εστια μολυνσης,

Κλεινοντας θα ηθελα να επισημανω οτι μπορει να κινηθει με πρωτοβουλια του Δημου Ανατολικού Ολυμπου η διαδικασια να αποχαρακτηριστει η σιδηροδρομικη γραμμη απο διατηρητεο μνημειο από την έξοδό της από τον ΣΣ Νεων Πόρων μέχρι και την σηραγγα ή εστω μέχρι και την περιοχη του Σταθμού Πλαταμώνα (ο ΟΣΕ το εχει κανει αυτο στο παρελθον και στην περιπτωση της αποθηκης εμπορευματων του Σταθμου Πελοποννήσου του Πειραια που την αποχαρακτηρισε και την καθαιρεσε στη συνεχεια, προκειμενου να φτιαχτει το παρκινγκ του νεου τερμιναλ του Προαστιακού της Αθηνας) ώστε η γραμμή να μπορεί να ξηλωθει για να γινει μια  ευπροσωπη αστική λεωφορος με σχεδιασμο που θα προάγει την βιωσιμη αστικη κινητικοτητα (με διαγραμμισμενη παροδια ελεγχομενη σταθμευση-λωριδες κυκλοφοριας-πεζοδρομο-ποδηλατοδρομο και γραμμική παρόδια φυτευση υψηλής βλάστησης, περα για πέρα). Εννοειται βεβαια, οτι ο σταθμος (κτιρια, περιβαλλων χωρος εκτος γραμμων και σιδηροδρομικά σηματα) θα πρεπει να διατηρηθουν ως νεωτερα μνημεια της ιστοριας της περιοχης και να αξιοποιηθουν κατάλληλως.....

(βλ. φωτογραφια Γ. Νάθενας, 1995)

Δεν υπάρχουν σχόλια: